Tot el món pareix tindre clar que els adults
necessitem una sèrie de normes per a mantindre la vida en societat tal i com la
coneguem; podem imaginar-nos com seria la circulació de vehicles sense unes
normes de circulació?, com funcionaria una empresa sense cap tipus de normes,
de conveni, de reglament intern?, i en un centre educatiu com el nostre, com
seria la vida a l´escola sense examens, sense normes...?
Si podem imaginar el caos i la desesperació
que es produiria en les situacions anterior, com es pot pensar que un xiquet
pot desenvolupar-se, crèixer, madurar i fer-se persona sense pautes, normes,
límits o hàbits?
En una recent publicació apareixia la frase
“res desconcerta més als xiquets que l´absència de normes”
(Josefina Aldecoa. La educación de
nuestros hijos. Temas de Hoy, Madrid). Esta frase recull una gran veritat,
els xiquets esperen dels adults que actuen per a posar ordre en les seues
vides, per a dir-los que poden fer i que no poden fer, per a decidir per
ells... Sense estes normes dels adults els xiquets es troben davant d´una
realitat que els sobrepassa, per a la qual encara no han creat recursos propis
i que sense l´ajuda dels adults els omplirà de confusió, de dolor, de
sentiments de frustració, injustícia, impotència... Els xiquets necessiten que
els adults els transmeten seguretat, confiança i amor, i tot açò no es transmet
deixant-los fet tot el que desitgen sense ordre ni control, sinó amb unes
pautes de conducta, unes normes, uns límits i amb la creació d´uns hàbits.
Algunes recomanacions per establir estes
pautes i normes són:
· Adequar-les a l´edat del xiquet.
· Coincidir el pare i la mare en les
normes.
· Concretar la norma, el xiquet ha de
tindre molt clar que ha de fer per a seguir la norma (per exemple “t´has de portar bé” és massa
general per a un xiquet, cal concretar més la norma “has de parlar sense alçar
la veu” o “has de fer cas a la primera”...)
· Ha de quedar clar que passarà si el
xiquet no ha seguit la norma (castic, pèrdua d´algun privilegi, temps fora...)
· Començar per 2 o 3 normes,
progressivament anar augmentant-les (quan una norma se segueix sempre acaba
convertint-se en un hàbit)
· Reforçar positivament quan el xiquet
ha seguit la norma amb lloances, privilegis...
Hem parlat de xiquets i xiquetes, però també
els adolescents necessiten normes i pautes; encara que demanen llibertat, cap
adolescent la desitja totalment; el que realment els molesta no és el límit o
la norma sinó la imposició de la norma per la força, per tant és convenient
exposar-li les normes de forma més raonada i les normes menys importants poden
negociar-se amb ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada